Hoe verzamel je reviews van klanten?
Zoek jij weleens naar reviews om te lezen wat andere mensen over een dienst of product zeggen?
Je wilt graag de ervaring lezen van anderen voordat je zelf een dienst of product aanschaft.
Jouw doelgroep wil dit ook, het lezen van reviews over jouw bedrijf. Verplaats je in je klanten en genereer meer leads door de reviews regelmatig via je socials voorbij te laten komen.
Onderschat het belang van online reviews niet. Reviews zijn dan ook van grote waarde en kunnen je bedrijf laten groeien.
Neem dit mee in je planning en werk hier 1x per maand aan, bijvoorbeeld de eerste of laatste week van de maand. Noteer het in je agenda. Gebruik je notitieboek, een Word document of mijn favoriete workflow tool Trello.
Hoeveel reviews zou je nog kunnen verzamelen en op welke manier kun je dit doen?
Lees mijn 5 tips hoe je via verschillende kanalen reviews kunt verzamelen:
1. Google:
Reviews via Google verbeteren de online zichtbaarheid van je website en je bedrijf.
Deel een link met je klant zodat je klant een beoordeling kan achterlaten. Je kunt deze link bijvoorbeeld in een e-mail meesturen en je klant hiervoor bedanken. Heb je een Gmail account en Google Mijn Bedrijf opgezet, dan kun je eenvoudig het linkje kopiëren via Google.
2. LinkedIn:
Vraag een aanbeveling aan via je LinkedIn connecties. Connecties die klant zijn of connecties waar je mee samenwerkt. Het is een waardevolle toevoeging aan je LinkedIn profiel. Ga naar je profiel, scroll helemaal naar beneden en dan kom je bij ‘Aanbevelingen’, klik rechts op het plusje symbool en klik op “Vragen om een aanbeveling”. Zoek de naam van de persoon op en vul alle velden in. Schrijf een kort persoonlijk bericht en bedank je connectie.
3. Website:
Er zijn diverse keurmerken, zoals Kiyoh, Webwinkelkeur en Klantenvertellen.nl die je kunt toevoegen aan je website. Vraag aan je technische VA of websitebouwer of zij je hier mee kunnen helpen. Check van tevoren welk systeem passend is voor jou en wat de kosten zijn.
4. Persoonlijk vragen, per e-mail of Whatsapp:
Vraag persoonlijk, per e-mail of Whatsapp aan je klanten of ze een review voor je willen schrijven. Review, aanbeveling, testimonial, beoordeling en referenties. Verzamel ze in een Word Document zodat je ze altijd kunt terugvinden en kunt hergebruiken voor je socials.
5. Toestemming:
Vraag altijd toestemming aan je klant of je de tekst van de review (via Google, Linkedin, website, appje of per e-mail) voor je socials en je website mag gebruiken. Houd rekening met de privacywet en vraag of je hun naam wel of niet mag gebruiken. Je kunt altijd nog ‘anoniem’ plaatsen zodat je de naam van de klant niet hoeft te gebruiken en daarmee de klant beschermt.
Reviews plaatsen op social media.
Heb je nieuwe reviews binnen, verwerk deze dan in een post of story. Maak een Canva template helemaal passend naar jouw huisstijl en verwerk hierin de review van jouw klant. Deel de ervaringen van je klanten en bedank je klant of connectie altijd voor de aanbeveling of recensie.
Hieronder een voorbeeld Canva template in Story formaat:
Wil jij gebruik maken van mijn Canva Story template, klik dan hier en maak een kopie van de review template zodat je de tekst en afbeelding zelf kunt aanpassen.
Door een combinatie van mijn tips te gebruiken, kun je een breed scala aan reviews verzamelen. De reviews geven inzicht in de ervaringen en verwachtingen van je klanten. Het is belangrijk om altijd op feedback te reageren, of deze nu positief of negatief is. Zo laat je zien dat je professioneel bent, dat je de klanttevredenheid serieus neemt en bereid bent om verbeteringen door te voeren.
Door te luisteren naar wat je klanten zeggen kun je als ondernemer de problemen erkennen en in mogelijkheden gaan denken, zodat dat de klanttevredenheid verhoogt. Feedback van je klanten draagt altijd bij aan de verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw onderneming.
Als ondernemer mag je laten zien wie je bent en wat je doet
Gratis adviesgesprek van 20 minuten