7 redenen waarom je een nieuwsbrief moet versturen voor je project of onderneming.
Het versturen van een nieuwsbrief is een perfecte manier om je klanten op de hoogte te houden van je bedrijf of project en om je merk naar voren te brengen en meer kracht te geven.

Twijfel je nog of het versturen van nieuwsbrieven past bij je bedrijf of project? Lees hieronder 7 effecten van het inzetten van nieuwsbrieven.
- Versterk je naamsbekendheid
Met het versturen van een nieuwsbrief kun je je naamsbekendheid verhogen op een manier die voor jou werkt. Je kunt je bedrijf of project meer zichtbaar maken door belangrijke en relevante informatie over je producten, diensten of project in je nieuwsbrief te vermelden. Door regelmatig een nieuwsbrief te versturen, blijft je bedrijf top-of-mind* bij je doelgroep. Maak een begin en verstuur 1 tot 2x per maand een nieuwsbrief naar je klanten.
*Betekenis top-of-mind: Wanneer jouw doelgroep nadenkt over een bepaald product of dienst wil je dat jouw (potentiële) klant als eerste aan jouw merk of bedrijf denkt.
- Klantenbinding:
Een nieuwsbrief helpt je om een sterke relatie op te bouwen en te onderhouden met je klanten door hen op de hoogte te houden van bijvoorbeeld aanbiedingen, nieuwe producten/diensten, nieuwe data van evenementen of activiteiten of andere ontwikkelingen binnen je bedrijf. Voeg persoonlijke inhoud toe in je nieuwsbrief, zo kun je laten weten aan je klanten dat je ze probeert te helpen met hun problemen. Denk aan de pijnprikkel van jouw klanten, waar kun je ze mee helpen?
- Promoot je producten, diensten of project
Een nieuwsbrief is een uitstekende manier om je producten, diensten, evenementen of activiteiten te promoten. Je kunt je klanten informeren over de nieuwste ontwikkelingen van je bedrijf of van een project. Breng hiermee onder de aandacht wat op dat moment belangrijk is voor je bedrijf.
- Genereer meer bezoekers naar je website
Laat aan je doelgroep weten dat je er bent. Naast social media kan het versturen van een nieuwsbrief net zo effectief zijn. Je herinnert je doelgroep aan wat er speelt, d.m.v. het promoten van producten, diensten, evenementen of activiteiten en denk bijvoorbeeld aan belangrijke data of aanbiedingen zoals kortingscodes of kortingsbonnen. Door linkjes van je website op te nemen in je nieuwsbrief, moedig je de ontvangers van je nieuwsbrief aan om je website te bezoeken voor meer informatie over je bedrijf of project.
- Het bereik van je nieuwsbrief vergroten
Verspreid je nieuwsbrief via meerdere kanalen, zoals social media en website. Hiermee kun je je bereik vergroten. Laat weten via een blog of social media post dat men zich kan inschrijven voor je nieuwsbrief. Bereik hiermee meer potentiële klanten en het helpt je om je merk beter te promoten.
- Content
Belangrijk is om waardevolle en relevante content te delen, positioneer je jezelf als expert in je vakgebied, wat bijdraagt aan je geloofwaardigheid en reputatie:
- Inleiding: Begin met een vriendelijk welkom en een korte samenvatting van wat nieuwsbrieflezers kunnen verwachten.
- Updates en nieuws: Deel belangrijke ontwikkelingen binnen je bedrijf, organisatie of project.
- Aankomende activiteiten: Informeer over geplande evenementen, bijeenkomsten, vergaderingen, workshops of webinars.
- Productlanceringen en aanbiedingen: Vertel over nieuwe producten of speciale promoties.
- Tips en adviezen: Geef nuttige tips of adviezen die relevant zijn voor je doelgroep.
- Verhalen van klanten: Deel succesverhalen of reviews van klanten.
- Vraag en antwoord: Beantwoord veelgestelde vragen van je publiek. Heb je een FAQ pagina op je website staan? Verwijs naar het linkje in de tekst van de nieuwsbrief.
- Tot slot: Bedank de lezers en moedig hen aan om contact op te nemen voor meer informatie.
Belangrijk is om je nieuwsbrief overzichtelijk en boeiend te houden om de aandacht van je lezers vast te houden. Maak het niet te lang, voorkom lang scrollen en houd het bij 3 tot 4 onderwerpen.
- Klanten stimuleren om actie te ondernemen
Moedig je doelgroep aan om actie te ondernemen door het inzetten van een nieuwsbrief. Je kunt bijvoorbeeld een enquête laten invullen, nodig ze uit om je een e-mail te sturen of laat weten via welke social media kanalen je te volgen bent. Een nieuwsbrief biedt de mogelijkheid om reacties van je lezers te ontvangen, waardoor je beter kunt inspelen op hun behoeften en wensen.
Ben je op zoek naar een effectieve manier om je klanten met regelmaat op de hoogte te houden van je bedrijf of een project en wil je je aanbod promoten? Een nieuwsbrief versturen is een krachtige manier om je bedrijf of project te laten groeien.
Heb je hier geen tijd voor? Ben je klaar om het uit handen te geven en wil je meer structuur in het versturen van nieuwsbrieven?
Klik hier om een gratis adviesgesprek van 20 minuten in te plannen. Een gesprek waarin wij samen bespreken hoe ik jou kan ontzorgen in het opzetten en versturen van nieuwsbrieven.
Ik werk met Mailerlite, Mailchimp, Laposta en Mailblue.
Als ondernemer mag je laten zien wie je bent en wat je doet
Gratis adviesgesprek van 20 minuten