10 belangrijke stappen om een webwinkel te starten

Met mijn stappenplan maak je een begin om jouw droom te verwezenlijken.

Je bent graag online actief, vind social media leuk en het verkopen van producten nog leuker zodat je direct contact maakt met jouw volgers en potentiële klanten. Daarom denk je er al een tijdje aan om een webwinkel te gaan starten. Maar hoe doe je dat, waar moet je beginnen en waar moet je aan denken om een goede start te maken.

Met mijn stappenplan maak je een begin om jouw droom te verwezenlijken. Ruim 6 jaar lang heb ik met veel plezier en gedrevenheid mijn webwinkel Goodiebagshop gerund waardoor ik weet hoe belangrijk het is om een webwinkel zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor bezoekers en klanten.

Hieronder geef ik 10 belangrijke stappen die je direct kunt opvolgen om van start te gaan met jouw webwinkel.

 

1. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en bedenk goed met welke bedrijfsnaam je zichtbaar en vindbaar wilt zijn. Bij het inschrijven wordt besproken welke SBI code jouw bedrijf krijgt. Een SBI code laat zien welke activiteiten jouw bedrijf uitvoert. Let goed op dat deze klopt. Yesss je staat ingeschreven, dat is een felicitatie waard want nu ben je officieel eigenaar van jouw bedrijf.

2. Voordat je een webwinkel gaat starten denk dan zorgvuldig na welke domeinnaam je wilt gaan gebruiken, check in Google of deze al bestaat of niet.

3. Er is een ruime keuze aan webwinkelsoftware aanbieders, zelf heb ik goede ervaringen met Mijn Webwinkel en CCV Shop. Beiden zijn zeer gebruiksvriendelijk, hebben een goede helpdesk en je wordt vrij snel geholpen als je vragen hebt. Andere mogelijkheden zijn o.a. Woocommerce (via WordPress), Jouw Web, Shopify, Jimdo en nog veel meer. Goed om eerst online te gaan shoppen, wat de kosten zijn per maand en welke mogelijkheden je krijgt voor de kosten die je maandelijks moet gaan betalen, dat is namelijk per aanbieder verschillend.

4. Open een zakelijke bankrekening voor de betalingen van bestellingen. KNAB heeft lage bankkosten en wordt door veel startende ondernemers gebruikt.

5. Ondertussen heb jij bepaald welke producten je wilt gaan verkopen. Tip: Orderchamp is een nieuwe groothandel waarbij je niet altijd vast zit aan een hoog inkoopbedrag en je direct contact kunt hebben met de maker van het product. Een account is zo aangemaakt (mits je een KvK nummer hebt natuurlijk), leuk om daar inspiratie op te doen voor jouw webwinkel.

6. Heb je nog geen logo dan kun je zelf een logo ontwerpen via Canva, een gratis tool om logo’s te ontwerpen maar ook om social media berichten te maken.

7. Bij het verzenden van bestellingen heb je ook inpakmateriaal nodig, zoek van tevoren uit welke kosten dat met zich meebrengt en calculeer dit in bij de verkoopprijs van jouw producten want het is belangrijk dat je winst maakt op een product. Kijk eens op de website van Retif voor inpakmaterialen.

8. Door welke dienst laat jij de bestellingen versturen, kies je voor PostNL, DHL of een andere koeriersdienst. Vergelijk de prijzen, wat maakt het voor jou en voor jouw klanten aantrekkelijk.

9. Voor een goede service is een keuze in betaalmethodes best belangrijk. Ophalen op afspraak, per bankoverschrijving, Ideal en creditcard zijn de meest voorkomende betaalmethodes. Hang een Mollie account aan je webwinkel, daarvoor moet je wel een (gratis) account voor aanmaken, bij dat account hoort een API Key die je koppelt aan jouw webwinkel.

10. Maar nu gaat het echt beginnen! Webwinkelsoftware is gekozen, KvK ingeschreven, zakelijke bankrekening geopend, producten en inpakmateriaal ingekocht, Mollie account aangemaakt. Je gaat aan de slag om de producten in te voeren, denk nog aan de Algemene Voorwaarden en de Privacy Policy en laat jezelf zien op social media. Wees zichtbaar en vindbaar!

 

Er komt best veel bij kijken maar met deze 10 stappen maak je al een heel goed begin. Blijf mijn blog volgen want er komen nog meer tips en stappen die je kunt maken om het beste uit jouw webwinkel te halen.

Zou je begeleidt willen worden in het opzetten en runnen van jouw webwinkel? Denk dan eens aan een 5 uur strippenkaart waarmee jij mijn diensten per uur kunt inzetten. Samen overleggen wij waar ik jou bij kan helpen en wat past bij jouw bedrijf.

Vraag geheel vrijblijvend een adviesgesprek aan. Tijdens het gesprek van 20 minuten geef ik tips en advies om jou op weg te helpen.

Als ondernemer mag je laten zien wie je bent en wat je doet

Gratis adviesgesprek van 20 minuten