5 simpele stappen om Instagram Shopping in te stellen

Overweeg jij om Instagram Shopping in te zetten voor het promoten van jouw producten?

Met Instagram Shopping kun je niet alleen jouw producten promoten maar ook meer bezoekers naar jouw webwinkel of website genereren. Deze extra functie is gratis en wist je dat je producten kunt taggen in de berichten? Je hoeft dan niet meer te verwijzen naar de link in jouw bio en je kunt maximaal 5 producten taggen in 1 bericht. Plaats je een Insta Story handmatig dan kun je bijvoorbeeld maximaal 5 producten taggen, een productcollectie aanklikken of je volgers verwijzen naar ‘winkel bekijken’. Dan verwijs je naar alle producten die zijn ingevoerd in het shopgedeelte.

 

Lees hoe je een begin kunt maken met Instagram Shopping:

  1. Instagram Shopping is alleen mogelijk bij een bedrijfsaccount. Een bedrijfsaccount is gratis en kun je gemakkelijk met een mobiel aanpassen. Heb je dit nog niet dan kun je deze als volgt instellen. Ga naar je profiel en klik rechts bovenaan op de 3 liggende streepjes, ga dan naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Account’ dan scroll je naar beneden en zie je in lichtblauwe letters staan ‘overschakelen naar professioneel account’, klik deze aan. Klik dan op onderstaande blauwe balk ‘Doorgaan’, kies een categorie die bij jouw bedrijf past en klik op onderstaande blauwe balk ‘Klaar’.
  2. Koppel het Instagram bedrijfsaccount aan de zakelijke Facebook pagina. Ga naar je profiel en klik rechts bovenaan weer op de 3 liggende streepjes en klik op ‘Instellingen’ en dan klik je op ‘Account’. Klik vervolgens op ‘Delen in andere apps’ en dan kun je bovenaan op het Facebook icoontje klikken om jouw zakelijke Facebook pagina te koppelen aan jouw Instagram bedrijfsaccount.
  3. Heb je al een productcatalogus aangemaakt op Facebook? Heb je dit nog niet ingesteld ga dan naar jouw zakelijke Facebook pagina. Het handigste is om dit via een laptop te doen omdat niet alle functies op de mobiele weergave staan. Als je op de zakelijke Facebook pagina staat dan zie je helemaal rechts een menubalk staan en dan klik je op ‘Business Suite’ en dan kom je in de omgeving waar je het shopgedeelte kunt beheren. Klik dan op ‘Handel’, klik dan op ‘Catalogus’ en dan op ‘Artikelen’. Je ziet rechtsboven een blauwe balk staan met ‘Artikelen toevoegen’ en daar kun je dus een start maken met het invoeren van jouw producten.
  4. Voor het invoeren van producten kun je ook kiezen voor een automatische koppeling als je bijvoorbeeld werkt met Woocommerce (via WordPress), Open Cart of Shopify, nieuwe producten worden dan automatisch verwerkt in Instagram & Facebook Shopping. En als jouw Instagram bedrijfsaccount is gekoppeld met jouw zakelijke Facebook pagina dan zijn de producten ook te zien op Facebook inclusief het taggen van jouw producten in een bericht.
  5. Als laatste, zorg ervoor dat het shopgedeelte van jouw Instagram bedrijfsaccount wordt goedgekeurd. Ga naar jouw profiel en naar de 3 liggende streepjes die vind je rechts bovenaan, klik dan op ‘Instellingen’ en dan op ‘Bedrijf’ en klik dan op de blauwe letters ‘Instagram Shopping instellen’ en wacht op goedkeuring. En dan ontvang je goedkeuring, hoe leuk is dat want je kunt aan de slag met het promoten van jouw producten. Mocht je niet direct goedkeuring ontvangen check dan aan welke regels je moet voldoen en zorg in ieder geval dat je minimaal 9 artikelen kunt invoeren, Instagram en Facebook gekoppeld zijn en dat je de betaaloptie ‘Betalen via website’ instelt anders zal de Instagram Shopping niet werken.

 

Met het volgen van deze 5 simpele stappen zul je merken dat je meer bezoekers genereert naar jouw webwinkel of website wat kan leiden tot aankoop. Zo zorg je voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf en maak je een stap in het professionaliseren van jouw online marketing.

Vind je het allemaal maar gedoe en kost het je teveel tijd om het zelf te doen. Ik help je graag, met mijn ondersteuning ontzorg ik jou in het gedeelte waar je hulp bij kunt gebruiken.

Als ondernemer mag je laten zien wie je bent en wat je doet

Gratis adviesgesprek van 20 minuten