8 stappen die je kunt volgen om een contentplanning op te zetten.
Werk jij al met een contentplanning? Een contentplanning zorgt voor structuur en is een effectieve manier om je marketingstrategie te optimaliseren.
Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om een succesvolle contentplanning op te zetten:
- Bepaal je doelstellingen: Wil je beginnen met het plannen van content dan is het belangrijk om je doelstellingen duidelijk te hebben. Schrijf uit in een Google of Word document wat je wilt bereiken met je content. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van je merkbekendheid, verbeter de betrokkenheid met je doelgroep en stimuleer de verkoop van jouw producten of diensten.
2. Wie is je Doelgroep? Weet wie je doelgroep is en begrijp wat hun behoeften en interesses zijn. Door duidelijk te hebben wat je doelgroep is kun je content creëren die belangrijk en boeiend is voor je doelgroep.
3. Een Contentkalender maken: Met het maken van een contentkalender kun je de data van het publiceren van je content vastleggen. Dit kun je wekelijks, maandelijks, per kwartaal of per half jaar doen. Een contentkalender zal je helpen om consistent te blijven en vooruit te werken. Een contentkalender kun je bijvoorbeeld opzetten in de online workflowtool Trello. Maak een bord aan en noem deze ‘contentplanning’. In het Trellobord maak je voor elke week een kaart aan zoals Week 44-2024, Week 45-2024 etc. Maak onder elke weekkaart nieuwe kaarten voor de dagen dat je een post, story of reel wilt inplannen. Je kunt hier de tekst voorbereiden en het beeld opslaan.
4. Brainstormen voor Content Ideeën: Plan tijd in je agenda om ideeën en inspiratie te verzamelen voor content. Als ik aan content denk dan is dat voor social media maar ook voor blogs, video’s, infographics en presentaties. Neem hierin mee dat jouw ideeën en inspiratie aansluiten bij je doelstellingen en bij je doelgroep. Het maken van een bord via Pinterest kan helpen om het visuele gedeelte van je content meer vorm te geven. Pak eens groot vel papier, start een woordwolk en schrijf in de woordwolk alles op wat op dat moment in je opkomt over je bedrijf, producten en/of diensten. Wat wil je uitdragen naar je volgers? Neem dit mee in de voorbereiding van het creëren van content.
5. Het creëren van content: Maak een start met het creëren van content. Het kan als een grote stap voelen, want waar begin je en hoe wil je jezelf profileren als ondernemer en met je bedrijf? Content is overdragen van waardevolle en relevante informatie. Neem hierin weer mee waar jij je doelgroep mee kunt helpen (pijnprikkel) en wat je voor ze kan doen.
6. Content publiceren en promotie: In mijn blog ‘Hoe verzamel je content voor social media’ lees je hoe je de 3 belangrijkste contentvormen kunt verzamelen en kunt uitschrijven. Gebruik je contentkalender (contentplanning) om je content in te plannen en te publiceren via verschillende kanalen zoals social media, nieuwsbrieven en je website (blogs). Hiermee bereik je een breed publiek.
7. Statistieken: Check wekelijks de statistieken van je content. Kijk naar de betrokkenheid, het verkeer en de conversies. Statistieken bekijken voor Instagram is goed te lezen via de Instagram app zelf. Voor Facebook zou je de statistieken kunnen bekijken via Meta Business Suite of een andere analysetool. Als voorbeeld: via Instagram stories kun je gemakkelijk zien wie je jouw story heeft bekeken. Kijk hier eens kritisch naar, zijn dit trouwe volgers of potentiële klanten. Is een story veel bekeken dan zou je deze kunnen herhalen door een ander beeld of video te gebruiken en de tekst wat aan te passen maar natuurlijk wel met dezelfde boodschap.
8. Luister naar je publiek: Luisteren naar de feedback van je publiek is belangrijk. Gebruik deze inzichten om je content te verfijnen of te verbeteren. Het zal je helpen om meer waarde te bieden en de connectie met je publiek te versterken. Blijf via social media zorgen voor interactie met je doelgroep.
Door deze 8 stappen te volgen en met het opzetten van een gestructureerde en effectieve contentplanning kan het jou helpen om je doelstellingen te behalen.
Maak voor elke stap die ik noem in dit blog tijd in je agenda en werk hier letterlijk stap voor stap aan. Het hoeft niet allemaal tegelijk maar stel jezelf wel doelen in het online zichtbaar zijn via social media.
Vind je het lastig om content te creëren voor je socials? Loop je vast en weet je niet waar je moet beginnen? Klik hier om een gratis adviesgesprek van 20 minuten in te plannen en vertel mij waar je tegenaan loopt met het plannen van content voor social media.
Als ondernemer mag je laten zien wie je bent en wat je doet
Gratis adviesgesprek van 20 minuten