Hoe verzamel je content voor social media?
In dit extra lange blog vind je een stappenplan hoe je content verzamelt voor je socials en welke contentvormen je kunt gebruiken. Naast het schrijven van content is passend beeldmateriaal belangrijk, tekst en beeld moeten kloppen met elkaar. Werk je nog niet met een planning? Start vandaag nog met mijn verzameltips voor het creëren van content.
Content verzamelen
We weten allemaal dat content belangrijk is om onze producten en diensten te laten zien aan onze doelgroep. Het doel van content is dan ook om je ideale klanten te bereiken. Daarvoor zul je content moeten gaan maken. Wellicht heb je al een stapel content liggen of je loopt er juist tegenaan dat je niet weet wat voor content past bij jouw onderneming.
Met mijn tips wil ik bij jou de druk weghalen zodat je leert om structureel online zichtbaar te zijn via je socials. Want dat is vaak de struggle. Wie, wat, wanneer, waarover en hoe vaak. Er zijn verschillende soorten content die je kunt verzamelen en delen:
● Educatief – informatief en leerzaam
Of je nu coach bent of webwinkelier, een boekhouder bent of schoonheidsspecialiste, je wilt op een simpele manier aan je doelgroep laten zien dat jij de expert bent in jouw vak. Start met het delen van educatieve content en beantwoord de vragen die spelen bij jouw doelgroep. Hiermee laat je zien dat jij de kennis en ervaring hebt om jouw ideale klant te helpen.
Schrijf 1 onderwerp uit in je notitieboek of in een Word Document, welke tips of advies wil je meegeven aan je doelgroep via de socials. Welke vragen stellen jouw klanten over de producten of diensten die jij aanbiedt? Welke vragen komen regelmatig terug, haak hier op in. Luister naar je doelgroep.
● Persoonlijk – storytelling & achter de schermen
Je hebt het vast vaker gehoord: ‘Mensen kopen van mensen’ of ‘Mensen doen zaken met mensen’. Of je nu alleen werkt of met een team, mensen willen altijd het gezicht zien achter het bedrijf. Wie is die ondernemer waar jouw ideale klant een product of dienst bij afneemt? Persoonlijke verhalen delen maakt je als bedrijf menselijk en toegankelijk. Jouw doelgroep kan op deze manier kennis met je maken op een laagdrempelige manier.
Schrijf 1 persoonlijk verhaal uit in je notitieboek of in een Word Document waar je volgers meer over jou komen te weten. Wie ben jij, als ondernemer en als mens? Hoe en waarom ben je een bedrijf gestart, wat is de voorgeschiedenis?
● Verkoop – Sales & Reviews
Jouw producten of diensten verkopen. Als je het woord ‘sales’ hoort, voel je de druk al van dat je ‘moet’ verkopen. Of juist het omgekeerde, jouw socials is 1 stroom van alleen maar promoten van de producten of diensten die je aanbiedt.
Regelmatig content delen over jouw producten of diensten is goed maar doe dit wel iedere keer in een ander jasje. 1x per week is voldoende, teveel is overload. Je volgers kunnen afhaken en voelen geen connectie meer met jou en met je bedrijf. Denk aan het delen van reviews, klantverhalen (klantbeleving, klantenreis) en ‘achter de schermen’.
Verzamel reviews en klantverhalen, noteer deze in een Word document. Start met het verzamelen van 2 reviews. Stuur een e-mail naar je klant met het verzoek een review te schrijven per e-mail, via Google of via je webwinkel als je bijv. een webwinkel keurmerk gebruikt. Denk ook eens aan lieve whatsapp berichten of e-mails en vraag aan de klant of je de tekst mag gebruiken voor je socials. Leg uit aan je klant dat het plaatsen van reviews via je socials je zal helpen om je doelgroep te bereiken en dat je dit enorm waardeert.
Van Tekst naar Beeld
Het vinden van het juiste beeld bij de juiste tekst kan een uitdaging zijn, maar er zijn een paar tips die je kunnen helpen. Allereerst is het belangrijk om te weten wat de boodschap van de tekst is. Zoek vervolgens naar afbeeldingen die deze boodschap ondersteunen of versterken. Let daarbij op de sfeer van de afbeelding en of deze past bij de tekst.
Daarnaast kan het ook helpen om te kijken naar de doelgroep van de tekst. Wie wil je bereiken, wie is de beoogde lezer en wat past bij hun belevingswereld? Kies afbeeldingen die aansluiten bij de interesses en voorkeuren van jouw doelgroep.
Houd rekening met de context waarin de tekst wordt gebruikt. Voor welk product of dienst ga je de tekst gebruiken? Kies afbeeldingen die passen bij de uitstraling en het doel van de publicatie.
Neem deze informatie mee zodat je het juiste beeld bij de juiste tekst kunt vinden en zo de boodschap nog krachtiger kan maken.
Het verzamelen van beeldmateriaal
Er zijn verschillende manieren om beeldmateriaal te verzamelen, afhankelijk van het doel en de context waarin je het wilt gebruiken. Als je bijvoorbeeld beeldmateriaal nodig hebt voor een social media bericht, zoek dan eerst in Canva. Canva heeft een enorm groot beeldbank en met een Canva Pro (betaald) account heb je nog meer mogelijkheden. Dit zie je aan het kroontje op de afbeeldingen.
Overweeg om professioneel beeldmateriaal te laten maken door een fotograaf en creëer je eigen beeldbank. Een photoshoot is vaak een éénmalige investering waarvan je het beeld regelmatig kunt gebruiken en je maakt een stap naar professionalisering.
NOTE! Ongeacht de manier waarop je beeldmateriaal verzamelt, is het belangrijk om rekening te houden met de auteursrechten en de licenties van de afbeeldingen. Zorg er altijd voor dat je toestemming hebt om de afbeeldingen te gebruiken en vermeld de bronnen indien nodig.
Canva posts maken
Als je gebruikmaakt van Canva om je social media posts te maken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze passen bij de social media platformen waarop je ze wilt delen.
De formaten voor de socials zijn:
- Instagram bijvoorbeeld, kun je het beste kiezen voor een vierkantformaat met een resolutie van 1080 x 1080 pixels.
- Voor Facebook posts is het formaat 1200 x 630 pixels het meest geschikt
- Het formaat voor Linkedin is 1200 x1200 pixels.
- En voor Pinterest is het formaat 1000 x 1500 pixels.
TIP! Heb je een post in Canva gemaakt en wil je deze ook gebruiken voor andere social media platformen dan kun je de post omzetten naar het formaat dat je nodig hebt. Gebruik hiervoor de vernieuwde functie “Magic Switch” , klik hier op en klik het formaat aan wat je nodig hebt, dan maak je een kopie van het Canva sjabloon in het formaat dat je wilt gaan gebruiken. Alleen geschikt voor een Canva Pro account. Let op! Deze vernieuwde functie is nog niet bij iedereen doorgevoerd en heet nu nog ‘Formaat wijzigen’.
Het is ook belangrijk om te letten op de verhouding tussen tekst en afbeelding. Houd het simpel en zorg ervoor dat de afbeelding de aandacht trekt, terwijl de tekst de boodschap duidelijk overbrengt.
Probeer daarnaast ook creatief te zijn met je ontwerp. Gebruik kleuren en lettertypes die passen bij je merk en zorg voor een consistente stijl in al je posts. Door deze tips te volgen, zorg je ervoor dat je Canva posts niet alleen passen bij de social media platformen waarop je ze wilt delen, maar ook bij de uitstraling van je merk.
Planning
Een goede planning voor social media is essentieel om ervoor te zorgen dat je consistent en effectief communiceert met je doelgroep. Om te beginnen moet je bepalen welke social media platforms je gaat gebruiken en hoe vaak je berichten wilt plaatsen. Dit kan variëren afhankelijk van het platform en je doelgroep:
- TikTok
Een contentkalender kan handig zijn en helpen. Hierin plan je welke onderwerpen je wilt bespreken en op welke dagen. Dit kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op seizoensgebonden thema’s of gebeurtenissen binnen jouw bedrijf.
Daarnaast is het belangrijk om na te denken over het type content dat je wilt delen. Denk aan afbeeldingen, video’s, polls en vragen om interactie te stimuleren.
Bekijk eerder geplaatste posts en welke goed bekeken zijn. Deze zou je kunnen herhalen door de tekst iets aan te passen en ander beeld te gebruiken. De kracht van herhaling!
Het is ook belangrijk om te bepalen welke boodschap je wilt overbrengen en welke actie je van je doelgroep verwacht. Leer je doelgroep kennen, doe hier onderzoek naar en werk vooruit. Consistency is key!
Blind je niet staar op het 3x per week posten, kijk vooral welk content je wilt delen en waarmee je je doelgroep kunt raken. Vind hierin een weg die bij jou past als ondernemer. Een kindercoach vertelt haar ervaringen waarmee 1x per week posten voldoende kan zijn. Een webwinkel verkoopt producten en zal meer verkoop hier uit willen halen. Neem hierin mee hoe je omgaat met online zichtbaarheid, hoe zet je deze in voor je bedrijf?
Tot slot is het handig om een planningstool te gebruiken en blijft het belangrijk om de resultaten van je post te meten en te analyseren, zodat je kunt leren van wat wel en niet werkt en je strategie kunt aanpassen voor toekomstige posts. Meten is Weten!
Tips voor planningtools zijn Meta Business Suite voor Instagram en Facebook (gratis), Buffer, Hootsuite, Later. En sinds kort kun je ook je Linkedin posts inplannen via je Linkedin profiel, ook voor zakelijke Linkedin pagina’s. Via je mobiel kun je posts en reels handmatig inplannen.
Kortom: Tekst, Beeld en Planning: de 3 keywords die essentieel zijn om te werken aan de online zichtbaarheid van je bedrijf. Merk je dat je vastloopt hierin ondanks de tips in dit blog en zoek je ondersteuning in het verzamelen van content?
Plan een gratis adviesgesprek in van 20 minuten via https://socialmediasupportva.nl/afspraak-inplannen/ en kies zelf een datum en tijd wat jou uitkomt. In het adviesgesprek luister ik naar waar je tegenaan loopt en wat je graag anders zou zien, ik denk met je mee en geef tips en advies.
Als ondernemer mag je laten zien wie je bent en wat je doet
Gratis adviesgesprek van 20 minuten